خانه و آشپزخانه

طرز تهیه ۱۰ نوع شام رژیمی جدید

شام چی بخوریم؟ جواب به این سوال به اندازه کافی سخت هست، اما وقتی بخواهید بر اساس بهترین رژیمی لاغری پیش بروید جواب سخت‌تر هم می‌شود. بسیاری از گزینه‌های روی میز کنار می‌رود و نمی‌دانید چه غذایی‌ برای رژیم لاغری درست کنید که به رژیمی که دارید، لطمه نزند. خب! نگران نباشید ما در این مطلب کنارتان هستیم تا با دستور تهیه انواع شام رژیمی یکی از دغدغه‌های شما را کم کنیم.

رژیم لاغری لیمومی کنار شماست تا با هر شرایطی و در کوتاه‌ترین زمان به وزن ایده‌آل برسید.

دستور تهیه ۱۰ شام رژیمی خوشمزه

این شما و این هم دستور پخت شام‌های رژیمی

شام اول: بشقاب اسفناج، سیب‌زمینی و دال‌عدس

با یک شام رژیمی جدید گیاهی خوشمزه شروع می‌کنیم که برای درست کردن آن، احتیاج به ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد،۱ پیاز قرمز ریز خردشده، ۱ حبه سیر له‌شده، زنجبیل پوست‌کنده به اندازه نوک انگشت، ۱ عدد فلفل قرمز ریز خرد شده، نصف قاشق چایخوری زردچوبه، نصف قاشق چایخوری پودر زیره، ۲ عدد سیب‌زمینی برش‌خرده، ۲۵۰ گرم دال‌عدس، ۸۰ گرم اسفناج، ۴ عدد پیازچه خردشده و کمی ریحان دارید.

شام رژیمی

حالا چطور با این مواد غذا درست کنیم؟

  • روغن کنجد را در تابه گرم کنید؛
  • پیاز قرمز ریز خردشده را اضافه کنید، به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید و هر از گاهی، هم بزنید تا نرم شود؛
  • حبه سیر له‌شده، زنجبیل و فلفل قرمز را اضافه کنید. به مدت ۱ دقیقه تفت دهید، سپس زردچوبه و زیره را اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر تفت دهید؛
  • حرارت را کمی پایین بیاورید، ۲ عدد سیب‌زمینی را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم و رنگ ادویه‌ها را به خود بگیرند؛
  • دال‌عدس‌ها را به همراه نیم‌لیتر آب و ادویه‌های مورد نظرتان اضافه کنید؛
  • مایع را به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید، درب ظرف را بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دال‌عدس‌ها نرم شود. یادتان باشد سیب‌زمینی باید شکل خود را حفظ کند؛
  • غذا را بچشید و میزان ادویه‌ها را تنظمیم کنید، سپس اسفناج‌ها را به آرامی اضافه کنید و پس از نرم‌شدن آن‌ها زیر غذا را خاموش کنید.

برگرفته از: مجله سلامتی لیمومی

شام دوم: سیخ مرغ و لیمو

اگر طرف‌دار مرغ طعم‌دار هستید این غذای رژیمی برای تناسب اندام را از دست ندهید. برای این وعده خوشمزه باید ۱ مشت برگ نعناع، ۱۵۰ گرم ماست کم‌چرب، ۱ عدد لیموی رنده‌شده و آب گرفته‌شده، نصف قاشق چایخوری زیره، نصف قاشق چایخوری گشنیز، اندازه بند انگشت زنجبیل رنده‌شده، ۴عدد سینه مرغ متوسط بدون پوست و خردشده، ۴ عدد نان سبوس‌دار کوچک، کمی برگ کاهو و ۱پیاز قرمز کوچک خلال‌شده داشته باشید.

  1. نصف نعناع را خرد کرده، ماست، نصف آبلیمو، تمام پوست لیمو، ادویه‌جات و زنجبیل در ظرفی بریزید؛
  2. تمام مواد بالا را خوب مخلوط کنید. مقدار زیادی فلفل سیاه و کمی نمک هم اضافه کنید؛
  3. تکه‌های مرغ را به ترکیب ماست، لیمو و ادویه‌ها اضافه کنید، خوب هم بزنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ظرف را در یخچال قرار دهید؛
  4. ۴ سیخ چوبی بزرگ را حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در آب خیس کنید (یا از سیخ های فلزی استفاده کنید).
  5. مرغ‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و به سیخ بکشید؛
  6. حالا نوبت انتخاب شماست. هم می‌توانید مرغ‌ها را کباب کنید، هم می‌توانید با حرارت و روغن کم بپزید و هم می‌توانید آن‌ها را در فر گریل کنید. ۲۰ دقیقه برای پخت مرغ کافی است؛
  7. نان‌های سبوس‌دار را گرم کنید، سپس روی آن‌ها را با کاهو، مرغ، پیاز قرمز، آبلیمو و نعناع پر کنید و تمام.
ادامه مطلب  پر فروش ترین چرخ خیاطی های کاچیران کدام اند

شام رژیمی با سینه مرغ

شام رژیمی سوم: سوپ هویج و دال‌عدس

برای تهیه سوپ هویج و عدس به ۲ قاشق چایخوری دانه زیره، ۱ عدد فلفل قرمز خردشده، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۶۰۰ گرم هویج شسته‌شده و رنده‌شده درشت (نیازی به پوست گرفتن نیست)، ۱۴۰ گرم عدس، لیتر آب، عصاره سبزیجات، نصف لیوان شیر، ماست ساده و نان احتیاج دارید.

  1. یک قابلمه بزرگ را گرم کنید و ۲ قاشق غذاخوری زیره و مقداری فلفل قرمز را تا زمانی که عطر خود را آزاد کنند، سرخ کنید؛
  2. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، هویج، عدس، ۱لیترآب، عصاره سبزیجات، و نصف لیوان شیر را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشند؛
  3. به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تمام مواد با هم بجوشند. اگر عدس‌ها نرم شدند قابلمه را از روی گاز بردارید، اگر نه تا زمانی که عدس‌ها کامل بپزند صبر کنید؛
  4. بعد از پخته‌شدن مواد آن را در میکسر یا غذاساز هم بزنید تا به ترکیبی یکدست برسید؛
  5. انتخاب اینکه بافت سوپ چقدر نرم یا سفت باشد با شما است؛
  6. به ترکیب سوپ، ادویه‌های دیگر مد نظرتان را اضافه کنید؛
  7. در نهایت سوپ را با ۱ قاشق ماست و تکه‌های نان سرو کنید.

شام رژیمی با هویج و عدس

شام چهارم: شاکشوکای نخودفرنگی  و باقالی

برای این غذا به ۲۰۰ گرم کلم بروکلی، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ عدد پیاز ریز خردشده، ۲ قاشق چایخوری دانه زیره، ۴ عدد گوجه‌فرنگی خردشده، ۱ مشت جعفری خردشده، ۵۰ گرم نخود فرنگی، ۵۰ گرم باقالی و ۴ عدد تخم مرغ بزرگ احتیاج دارید.

  1. کلم بروکلی‌ها را به شکل متوسط خرد کنید، ولی بگذارید به اندازه ۲ سانتی‌متر ساقه آن باقی بماند؛
  2. روغن را در ماهیتابه داغ کنید. کلم بروکلی‌ها را اضافه کنید و به آرامی تفت دهید تا کمی نرم شود، سپس زیره، گوجه‌فرنگی خردشده، جعفری و ادویه‌های دلخواه را اضافه کنید و هم بزنید؛
  3. کمی آب اضافه کنید و در ماهیتابه را بگذارید تا ترکیب‌ها به یک سس تبدیل شوند؛
  4. نخودفرنگی و باقالی را به سس اضافه کنید و صبر کنید تا به اندازه دلخواه بپزد. می‌توانید برای اینکه سس، زیادی غلیظ نشود، هر از چندگاهی آب اضافه کنید؛
  5. بعد از اینکه مواد کاملا پخت و ترکیب سس یک دست و تقریبا غلیظ شد، چند حفره داخل آن ایجاد کنید؛
  6. تخم مرغ‌ها را داخل حفره را بریزید؛
  7. درب ماهیتابه را بگذارید و صبر کنید تا سفیده‌ها کاملا سفت شوند؛
  8. غذا حاضر است. شاکشوکا را در کنار کمی ماست و نان سبوس‌دار نوش جان کنید.
ادامه مطلب  لیست کارهای خانه ( مخصوص افراد شاغل و خانه دار)

شام رژیمی با تخم مرغ

شام رژیمی پنجم: املت قارچ با ریحان و گوجه‌فرنگی

خوبی آماده‌کردن املت قارچ به دنگ‌وفنگ نداشتن آن است. برای این غذای کافی است تا ۲ عدد گوجه‌فرنگی نصف‌شده، ۳ عدد تخم مرغ متوسط، کمی پیازچه خردشده، ۳۰۰ گرم قارچ خردشده، ۱ قاشق چایخوری کره، ۲ قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای کم‌چرب و کمی برگ ریحان داشته باشید.

  1. گوجه فرنگی‌ها را در فر گریل کنید یا اینکه بگذارید بپزند. بعد از پخت پوست آن‌ها را جدا کنید، به اندازه متوسط خرد کنید و کنار بگذارید؛
  2. تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با چنگال مخلوط کنید. کمی به این مخلوط آب، پیازچه و ادویه‌های دلخواه را اضافه کنید؛
  3. در یک ماهیتابه نچسب، کره را روی حرارت متوسط گرم کنید تا کف کند. قارچ‌ها را اضافه کنید و ۵ تا 8 دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. هر چند دقیقه یک‌بار آن‌ها را هم بزنید. قارچ‌ها را کنار بگذارید؛
  4. مخلوط تخم مرغ را داخل تابه داغ‌شده بریزید و آن را کمی هم بزنید. این مخلوط باید کل کف تابه را بپوشاند؛
  5. هنگامی که مخلوط تخم مرغ کمی سفت شد، قارچ‌ها، گوجه‌فرنگی‌های خردشده، ریحان و پنیر خامه‌ای را روی یک طرف املت با قاشق پخش کنید؛
  6. ۱ دقیقه صبر کنید و سپس طرف دیگر املت را روی ترکیب قارچ و گوجه‌فرنگی و پنیر برگردانید و تمام.

شام ششم: کدو با سس گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده

برای این شام  رژیمی باید  ۴عدد کدو سبز بزرگ از طول نصف‌شده، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، کمی برگ گشنیز،  ۵۰۰گرم گوشت گوسفند چرخ‌کرده بدون چربی، زیره، گشنیز و دارچین هرکدام به اندازه ۲قاشق چایخوری تهیه کنید.برای سس مواد داخل کدو هم باید ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۴ حبه سیر له‌شده، ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب‌شده، دارچین، گشنیز، زیره و ۴۰۰ گرم گوجه‌فرنگی خردشده داشته‌باشید.

  1. فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید؛
  2. گوجه‌فرنگی‌های خردشده را ۲ الی ۳ دقیقه در یک تابه با حرارت متوسط به همراه روغن زیتون و سیر تفت دهید تا نرم شوند، سپس دارچین، گشنیز و زیره را اضافه کرده و ۱ دقیقه دیگر تفت دهید؛
  3. به ترکیب گوجه‌فرنگی آب اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا بجوشد و به یک سس غلیظ تبدیل شود؛
  4. داخل شکم کدوها را خالی کنید و آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی و نرم شوند.
  5. گوشت چرخ‌شده را با ادویه، مقداری نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. سعی کنید گوشت را زیاد له نکنید؛
  6. وقتی کدوها نرم شدند، گوشت را تا نصفه داخل آن‌ها بریزید، سپس سس گوجه‌فرنگی را روی گوشت‌ها قرار دهید؛
  7. به‌مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا ترکیب کدو، گوشت و سس گوجه‌فرنگی در فر بپزند و با هم ترکیب شوند و تمام
ادامه مطلب  گران ترین یخچال ها برای تعمیرات
در آخر

در این مطلب سعی کردیم تا برای تمام سلیقه‌های غذایی شام رژیمی معرفی کنیم. شما از کدام یک از این دستور غذاها بیشتر خوشتان آمد؟ به ما بگویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا