نکات تنظیم قرارداد مدیریت پیمان
از مهم ترین خدمات ساختمانی، مدیریت پیمان در پروژههای ساختمانی است. تقریباً همهی کارفرمایان با موضوع مدیریت پیمان آشنا هستند، عبارت مدیریت پیمان یا Management Contracting بدان معناست که در قرارداد پیمانکاری، کارفرما انجام عملی را با شرایط معین در قبال وجه معین در مدت مشخصی به شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار محول میکند.
موضوع این قراردادها میتواند ایجاد ساختمان، حمل و نقل و یا تهیه و تدارک کالا باشد. در تنظیم این قرارداد نکات مهمی وجود دارد که باید از آن آگاه بود؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات تنظیم قرارداد مدیریت پیمان بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.
نکات کلیدی و مهم قرارداد مدیریت پیمان:
بهتر است به این مطلب بپردازیم که ارکان تشکیل دهنده این توافق شامل چه مواردی است و هر کدام باید به چه نحو نگاشته شود. توافق مدیریت پیمان، از بخش های زیر تشکیل شده است:
عنوان قرارداد:
موضوع قرارداد آن چیزی است که طرفین قصد انجامش را دارند که میتواند عبارت کوتاهی باشد و یا گاهی فنی تر و تخصصی تر که با جزئیات کامل تحت عنوان شرح کار به طور مبسوط و کامل توضیح داده میشود و ضمیمه قرارداد میگردد. موضوع قرارداد با توجه به مدیریت فنی و اجرایی پروژه که بر اساس نقشه ها و مدارک و اسناد تایید شده توسط مالک، نظام مهندسی و ناظر میباشد باید به طور دقیق توضیح داده شود.
موضوع قرارداد:
موضوع قرارداد آن چیزی است که طرفین قصد انجامش را دارند که میتواند عبارت کوتاهی باشد و یا گاهی فنی تر و تخصصی تر که با جزئیات کامل تحت عنوان شرح کار به طور مبسوط و کامل توضیح داده میشود و ضمیمه قرارداد میگردد. موضوع قرارداد با توجه به مدیریت فنی و اجرایی پروژه که بر اساس نقشه ها و مدارک و اسناد تایید شده توسط مالک، نظام مهندسی و ناظر میباشد باید به طور دقیق توضیح داده شود.
تعیین مشخصات طرفین قرارداد:
برای اشخاص حقیقی ذکر مشخصات شناسنامهای و کارت ملی، آدرس و سایر مشخصات ضروری است. در مورد اشخاص حقوقی باید به این نکته توجه شود که به حکم قانون دارای شخصیت حقوقی مستقل و مجاز به عقد و امضای قرارداد و ایجاد تعهد حتماً باشند.
تعیین مشخصات طرفین در قرارداد پیمانکاری بسیار ضروری است؛ زیرا این کار به دو طرف قرارداد اجازه میدهد که اطلاعات دقیقی درباره یکدیگر داشته باشند و با شناخت دقیق همدیگر، بهترین شرایط را برای انجام پروژهی مورد نظر فراهم کنند؛ بنابراین، تعیین مشخصات طرفین در قرارداد پیمانکاری ضروری است و به دو طرف قرارداد اطمینان میدهد که با شناخت دقیق همدیگر و تعیین شرایط دقیق، بهترین شرایط را برای انجام پروژهی مورد نظر فراهم کنند.
برآورد کردن هزینه های پروژه:
مبلغی که پیمانکار برای هزینه ها برآورد کرده و به توافق با مالک رسانده است باید کاملا واضح و مشخص در قرارداد نوشته شود. همینطور مالیات و کسورات قانونی هم باید در این بخش مشخص گردند. اینکه این مبلغ و شرایط مربوط به آن قابل تغییر میباشد یا خیر نیز در این بخش تعیین تکلیف میشود.
مشخص کردن وظایف پیمانکار:
شرح وظایف و اختیارات پیمانکار باید به طور مبسوط تعیین گردد. وظایفی مانند برآورد کردن هزینههای مربوط به پروژه، شروع عملیات با تایید کارفرما، اجرا و پیشبرد پروژه مطابق با نقشهها و ضوابط و مقررات ملی ساختمان، تعیین پیمانکاران جزئی، عقد قرارداد با پیمانکاران جزئی، تهیه و تأمین مصالح، ابزارآلات و ماشین آلات، اخذ انشعابات آب، برق، گاز به نمایندگی از کارفرما، حسابرسی هزینه ها، ارائه گزارش حسابرسی هزینه ها به کارفرما در فواصل زمانی معین و غیره می تواند در قرارداد به عنوان وظایف پیمانکار قید گردد که شرایط و جزئیات بیشتر در این مورد مربوط به توافق صورتگرفته میان کارفرما و پیمانکار میشود.
مشخص کردن وظایف کارفرما:
کارفرما نیز در قرارداد مدیریت پیمان، تعهداتی دارد. از وظایف کارفرما میتوان مواردی از قبیل شرایط پرداخت هزینههای پروژه، تامین منابع مالی در مدت زمان مشخص شده، شرایط همکاری با پیمانکار برای اجرا و پیشبرد پروژه مانند پرداخت تنخواه به موقع، تنظیم وکالت نامه ها ومعرفی نامه های مورد نیاز و … را نام برد.
تعیین حق الزحمه پیمانکار:
دستمزد پیمانکار درصدی از هزینههای پروژه میباشد که هزینههای اجرا و تأمین مصالح پروژه را در بر میگیرد. توافق بر سر اینکه تامین مصالح بر عهده مدیریت پیمان باشد یا خیر هم در کاهش و افزایش این درصد موثر است.
همینطور سهولت رفت و آمد پیمانکاران و کارگران به محل پروژه، دسترسی آسان به خرید مصالح و لوازم ساختمانی و شرایط آب و هوایی نیز بر روی این درصد تاثیرگذار میباشد. اگر هزینهای وجود داشته باشد که نباید به عنوان درصدی از حق الزحمه حساب شود حتما باید در این قسمت قید گردد. فرایند و شرایط پرداخت حق الزحمه از جانب کارفرما به پیمانکار هم باید کاملا تعیین گردد. همینطور شرایط مالیات و کسورات قانونی هم در این بخش باید تعیین شود.
مشخص کردن مدت زمان قرارداد مدیریت پیمان:
تعیین مدت در قرارداد پیمانکاری به پیمانکار اجازه میدهد که برنامهریزی دقیقتری برای انجام پروژه داشته باشد و برنامههای خود را با مدت زمان انجام پروژه هماهنگ کند. این کار به او این فرصت را میدهد که برای ارائه خدمات بهتر، بهترین برنامهریزی و بکارگیری منابع را داشته باشد و در نتیجه پروژه را با کیفیت و به موقع به پایان برساند.
همانگونه که ملاحظه نمودید، بندهای متفاوتی وجود دارد که وجودشان در متن قرارداد، ضروری است و همین امر، تنظیم قرارداد مدیریت پیمان را به کاری تخصصی و نیازمند مهارت و تبحر تبدیل ساخته است. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه اقدامی پیرامون انعقاد قرارداد، از طریق مشاوره حقوقی، از راهنمایی های وکلای متخصص در این زمینه بهرهمند شوید.
سخن پایانی:
در این مقاله سعی کردیم شما را با مهمترین نکاتی که در تنظیم قرارداد مدیریت پیمان باید مد نظر قرار گیرد، آشنا سازیم. در نهایت باید گفت که تنظیم قرارداد مدیریت پیمان امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و آگاهی بالا در این زمینه است.
منبع: https://vakilbashi.org/