اخبار جامعه

خیابانی در تهران که 8 اسم دارد!

در زمان قاجار به دنیا آمد و در طول زمان نام های بسیاری از خانه فیل ها و خانه واگن ها گرفته تا باغ وحش و تلفن خانه تغییر کرده است.

مربوط به خیابان اکباتان در منطقه 12 است که دو میدان مهم توپخانه و بهارستان را به هم متصل می کند. قدمت خیابان اکباتان به دوران قاجار برمی گردد. در این دوره به دلیل پرورش فیل های سلطنتی به آن «فیل خانه» می گفتند. مدتی بعد به دلیل نزدیکی به اداره پست نام “پست خانه” را گرفت. یک بار دیگر چون نزدیک باغ وحش لاله زار است نام «زوپرک» را انتخاب می کنند.

زمان از کنار خیابانی گذشت

اما نام خیابان کوچک منطقه بهارستان به آنها ختم نمی شود. در زمان ناصرالدین شاه و با ساخت ایستگاه تراموا (واگن) اسب سواری، مدتی خیابان را «ون» نامیدند. راه اندازی اولین مرکز تلفن تهران در این خیابان بهانه ای شد تا خیابان را «تلفن خانه» بنامیم. زمانی که اولین گاراژهای تهران در این خیابان متمرکز شد، نام «ماشینخانه» را به خود گرفت. مدتی به دلیل مجاورت با کاخ های سلطنتی «دولت» نامیده می شد و سرانجام در دوره پهلوی اول آن را «اکباتان» نامیدند و تا به امروز این نام حفظ شده است.

خیابانی با هویت تاریخی

خیابانی در تهران که 8 اسم دارد!

خیابان اکباتان با نام های متعدد در منطقه 12 و مراکز تجاری تهران واقع شده است. از خیابان لاله زار در شمال شرقی میدان امام خمینی شروع شده و به خیابان ملت و از آنجا به میدان بهارستان می رسد. می گویند در خیابان اکباتان پادگانی بود و محمدعلی شاه قاجار اندکی پس از تعطیلی مجلس شورای ملی با توپ در این خیابان کشته شد و بدون هیچ جراحتی جان سالم به در برد.

ادامه مطلب  کاربردهای جالب مسواک کهنه در خانه که نمی‌دانستید

این خیابان از باغی به نام نظامیه می گذرد که بعدها به «مسعودیه» معروف شد و یکی از بناهای معروف آن «باغ مسعودیه» است. علاوه بر این چند قرائتخانه در تهران مانند ترقی کارگرن، جامعه اسلامی فرهنگ و مجلس دمکرات در خیابان اکباتان وجود داشت.

طول خیابان اکباتان حدود 600 متر است که قسمت غربی آن کاربری تجاری دارد و قسمت شرقی این خیابان نیز برای ادارات استفاده می شود که بخشی از آن دیوار ساختمان زیبا و قدیمی وزارت آموزش و پرورش است. که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. یکی از خیابان های معروف اکباتان «شیخ الاطبا» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا