اخبار گوناگون

مزایدات اقلام و مواد گرانبها (طلا ، جواهر و.. )

 

فلزات گرانبها چیست :

فلزات گرانبها ، گروهی از عناصر شیمیایی هستند که به دلیل خواص خاص خود، ارزش بالایی دارند. این فلزات اغلب با خصوصیت‌هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، راندمان بالا در انتقال برق و حرارت، و خواص نوری و مغناطیسی ویژه شناخته می‌شوند. نمونه‌هایی از فلزات گرانبها عبارت‌اند از طلا، نقره، پلاتین، رودیم، اریوم، اوسمیم، رنیوم و ایریدیم.

این فلزات اغلب به عنوان مواد قیمتی در تولید محصولات لوکس و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌شوند، همچنین در صنایعی مانند الکترونیک، جواهرات، پزشکی، صنایع هوافضا و خودروسازی کاربرد دارند.

برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت :

  1. رودیوم : رودیوم (Rhodium، با نماد شیمیایی Rh) یکی از کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین فلزات است که رنگ آن سفید-نقره‌ای است. رودیوم در سال ۱۸۰۳ توسط یک دانشمند بریتانیایی به نام ویلیام هاید ولاستون (William Hyde Wollaston) از خاک معدنی استخراج کرد. هر تن از پوسته‌ی زمین دارای یک‌هزارم گرم رودیوم است .

ویژگی و کاربرد:

  • همچنین به عنوان کاتالیزوری برای تولید اسید‌نیتریک و استیک در صنایع شیمیایی کاربری دارد
  1. پلاتین : پلاتین (Platinum، با نماد شیمیایی Pt) یکی از باارزش‌ترین فلزات گران‌بها است که در سال ۱۷۳۵ و توسط پزشکی ایتالیایی به نام  اسکالیگر (Julius Caesar Scaliger) در مکزیک کشف شد  و سپس به قاره‌های آفریقا و آسیا رسید.

ویژگی و کاربرد:

  • در مقابل تیرگی و خوردگی بسیار مقاوم‌تر از طلای زرد است و به همین خاطر در ساخت جواهرآلات از آن استفاده می‌شود
  • جواهرات پلاتین عموماً با عیار ۹۵۰ از هزار ساخته می‌شوند
  1. طلا : طلا Gold با نماد شیمیایی Au) )به عنوان شناخته‌شده‌ترین فلز گرانبها در حدود ۲۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، توسط شیمی‌دانی به نام زوسیموس در مصر کشف شد و اولین فلز گرانبهایی بود که در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار گرفت. احتمالاً دلیل آن را می‌دانید! طلا هرگز زنگ نمی‌زند، سیاه نمی‌شود و همیشه مثل آفتاب درخشان است. همچنین به‌راحتی با فلزات دیگر آمیخته و تبدیل به آلیاژ طلا میشود تا استحکام لازم را به دست آورد.
ادامه مطلب  این حیوان با فتوسنتز زندگی می کند

ویژگی و کاربرد:

  • کاربردهای متنوع
  • کمیاب
  • مقاومت در مقابل زنگ زدن
  1. روتنیوم: روتنیوم Ruthenium، با نماد شیمیایی Ru در سال ۱۸۴۴ توسط  کارل ارنست کلاوس، دانشمندی روسی تبار، کشف شد. روتینم مانند سایر فلزات گروه پلاتین نسبت به سایر مواد شیمیایی بی اثر است و در دمای اتاق هیچ تغییر رنگی نداده و تیره نمی‌شود.

ویژگی و کاربرد :

  • وتنیم به عنوان کاتالیزور سخت‌کننده برای پلاتین و پالادیوم در جواهرسازی استفاده می‌شود
  1. ایریدیوم : ایریدیوم Iridium، با نماد شیمیایی IR در سال ۱۸۰۳، در میان ناخالصی‌های نامحلول پلاتین توسط اسمیتسون تنانت کشف شد و تا کنون یکی از متراکم‌ترین فلزات روی کره‌ زمین است. خوب است بدانید ایردیوم به قدری کمیاب است که تقریباً دیگر در پوسته زمین وجود ندارد! با اینکه فراوانی فلز ایریدیوم در پوسته زمین کم‌ است اما در شهاب‌سنگ‌ها فراوانی بیشتری دارد.

ویژگی و کاربرد:

  • جواهرات: به دلیل خنثی بودن رنگ ایریدیوم و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، این فلز به عنوان یک انتخاب مناسب برای تزیینات جواهرات ارزشمند، مانند حلقه‌ها، گوشواره‌ها، و دستبندها استفاده می‌شود.
  • ابزارهای پزشکی: ایریدیوم به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در تولید ابزارهای پزشکی مانند سوزن‌ها و ابزارهای جراحی استفاده می‌شود.
  • ابزارهای نوشتاری: به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، ایریدیوم در تولید نوک‌ قلم‌ خودکار‌های لوکس استفاده می‌شود.

  1. اوسمیوم : اوسمیوم یا اسمیم (Osmium)، یکی از فلزات گرانبها و بسیار نادر، با نماد OS و عدد اتمی ۷۶ شناخته می‌شود. این فلز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاص، جزء ارزشمندترین فلزات موجود محسوب می‌شود .

ویژگی و کاربرد:

  • این فلز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و مقاومت در برابر حرارت، در تولید ابزارهای پرسی، قطعات ماشین‌آلاتی و تجهیزات صنعتی کاربرد دارد.
  1. پالادیوم : پالادیمPalladium، با نماد شیمیایی Pd در سال ۱۸۰۲ میلادی توسط ویلیام هاید ولاستون کشف شد. این فلز گرانبها در مجاورت هوا سیاه نمی‌شود و پایین‌ترین نقطه ذوب را در میان فلزات هم گروه خود دارد.
ادامه مطلب  استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کوتاه‌ترین زمان

ویژگی و کاربرد:

  • مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.
  1. رنیوم : یکی از فلزات گرانبها و نادر است که به شکل عنصر شیمیایی با نماد Re و عدد اتمی 75 شناخته می‌شود. این فلز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردش، جزء فلزاتی است که ارزش بالایی دارند.

ویژگی و کاربرد:

  • در صنایع الکترونیک و الکتریکی، رنیوم به عنوان یکی از مواد ساخت قطعات الکترونیکی با عمر طولانی و پایداری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. نقره : نقره (Silver، با نماد شیمیایی Agیکی از قدیمی‌ترین فلزات گرانبهایی است که هنوز هم در دنیای مدرن نقش‌های بسیار زیادی را ایفا می‌کند. تاریخ اولین کشف نقره مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند تمدن‌های باستانی مثل یونان، روم، مصر و بین‌النهرین در ساخت جواهرات، سلاح‌ها و وسایل خانه از این فلز گرانبها حتی بیشتر از طلا استفاده می‌کردند؛  زیرا علاوه بر سبک‌تر بودن از طلا، مقاوم‌تر و مستحکم‌تر هم بوده‌ است.

ویژگی و کاربرد:

  • استفاده در ساخت جواهرات به خاطر چکش‌خواری بالا
  1. تنگستن : فلز تنگستن (Tungsten، با نماد شیمیایی w در سال۱۳۷۱ توسط کارل ویلهلم شیله کشف و شناسایی شد. این فلز گران بها نیز در ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. اما عیب این فلز، وزن زیاد آن است. به طوری که وزن آن چهار برابر بیشتر از وزن تیتانیوم است.  تنگستن به صورت طبیعی به رنگ‌های نقره‌ای تا سفید شیری یافت می‌شود.

ویژگی و کاربرد:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت: تنگستن دارای نقطه ذوب بسیار بالا است که آن را به یک ماده مناسب برای کاربردهایی در شرایط با دماهای بالا، مانند صنعت فولادسازی و صنعت هوافضا تبدیل کرده است.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: تنگستن دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی است که این ویژگی آن را برای استفاده در تولید ابزارهای برشی و ابزارهای دندانپزشکی ایده‌آل می‌کند.
  • سختی بالا: تنگستن یکی از فلزات با سختی بالا است که از آن در تولید ابزارهای برشی، نمونه‌برداری و سایر ابزارهای صنعتی استفاده می‌شود.
ادامه مطلب  برای رفع آلودگی هوا چه بخوریم؟

blank

  1. تیتانیوم : تیتانیوم (Titanium، با نماد شیمیایی Ti در سال ۱۷۹۱ و توسط ویلیام گرگور کشف شد. جالب است بدانید تیتانیوم در پوسته زمین، بدن همه موجودات زنده، آب‌ها، سنگ‌ها و خاک‌ها یافت می‌شود. نقطه ذوب بالای تیتانیوم مقاومت بالای آن در برابر گرما را به‌خوبی افزایش داده است.

ویژگی و کاربرد:

  • تیتانیوم یک فلز سبک است که به راحتی می‌توان رنگ آن را تغییر داد. همین ویژگی‌ها، آن را یک فلز گرانبهای بسیار مناسب برای طراحی و ساخت زیورآلات تبدیل کرده‌است.

خرید فلزات گرانبها نیازمند مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط بازار و خصوصیات هر فلز است. در این راستا، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  1. آگاهی از نوع فلز
  2. اعتبار فروشنده
  3. ریسک‌های سرمایه‌گذاری
  4. ذخیره‌سازی امن
  5. توانایی مالی
  6. هزینه‌های اضافی
  7. احتمال نوسانات قیمت
  8. تحقیقات دقیق
  9. مشاوره حرفه‌ای
  10. تحلیل بازار

نکته آخر :

هر یک از این فلزات با خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، و صنعتی خود به دنباله‌ای از کاربردهای گسترده در صنایع مختلف مانند جواهرات، صنایع خودروسازی، الکترونیک، و پزشکی هستند. این فلزات گرانبها به دلیل کمیابی و خصوصیات استثنایی خود، نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی و صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا می‌کنند و مورد توجه بسیاری از محققان و صنعتگران قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا